derékfájás, fta

A derékfájás egy gyakori oka

A derékfájás egy gyakori oka – Az emberi test számára a legfontosabb szerv, mozgás szempontjából, a gerinc. Minden mozdulat, minden izom, minden porcikámmal azon dolgozik hogy a gerincet egyben és a lehető legbiztosabb helyzetben, biztonságban tartsa. 

Ha az ember gerince nincs megfelelő helyzetben és biztonságban, a teste nem lesz hajlandó erőt kifejteni. Abban a pillanatban hogy a gerinc veszélybe kerül, a testből az erő eltűnik. Ez egy egyszerű, önvédelmi funkció, ami arra lett kitalálva hogy életben maradjunk.

Ehhez hozzátartozik az is, hogy inkább csavarodnak el végtagok mint a gerinc. Inkább fájdul meg az embernek a bokája, térde, válla, mint a gerinc. Az igazság az, hogy minél közelebb van a fájdalom a gerinchez annál nagyobb a baj. Ezért aztán amikor már az ember dereka fáj – nos, igen.

Hogyan tudod megvédeni a gerincedet? Hogyan tartsd a gerinced biztonságban akkor, ha edzel? Akkor ha lehajolsz? Ezek mind olyan dolgok, amiket ki kell gyakorolni különben mindaz amiről az előbb írtan, bár nagyon jól hangzik, semmit sem ér.

A hasizom-edzés alapszabályai:

Ezt azért kell megemlítenem, mert ha valaha is edzettél akkor lehet hogy feltűnt, hogy nem mindig tudod megtartani a törzsedet lehajolás, felállás, és guggolás közben. Van ilyen, és ennek legfőképpen az az oka, hogy a törzsed nem elég erős ahhoz hogy meg tudja saját magát tartani. Ezt pedig a hasizom edzésével lehet orvosolni, de nem úgy ahogy gondoltad – hanem teljesen másképp.

A törzs izomzatának az az elsődleges feladata, hogy a törzset stabilan tartja akkor is amikor a végtagok össze-vissza mozognak. Futás közben, ugrálás közben, lépcsőzés közben, akkor is, amikor a pórázra kötött kutya meglátja a macskát… ezek mind olyan helyzetek amik könnyen végződhetnek gerinc sérüléssel. A legtöbb olyan esetben ahol hátfájás ügyfelet látok nem az történt hogy az ember felemelt 240 kg-ot és közben roppant egyet a háta, hanem az hogy hazament felkapta a távirányitót a dohányzóasztalról, és úgy maradt.

Most ilyenkor vagy az van, hogy nagyon nehéz volt ez a távirányító, vagy az – és most figyelj – 

hogy a derékfájás nem akkor alakul ki amikor a derekat nagyon terheljük, hanem inkább akkor, amikor hülyén.

A hasizomzatnak ugyanis nem az a szerepe hogy óriási erőt kifejtve mozgasson bármit is, hanem az hogy tartson. Tartson, és ezáltal védje a gerincet a csavarodástól és a hajlongástól.

Mert mi történik akkor amikor az ember lehajol a távirányítóért: csavarodik és görnyed egyszerre. Ez a két mozdulat összesen pedig kb. két és fél szer akkora terhelést rak a csigolyák közötti porcokra, mint amit azok el tudnak viselni. Nem az a kérdés ilyenkor hogy sérülnek-e, hanem az hogy mikor.

Dr Stuart McGill, A Kanadai Waterloo Egyetem kutatója a gerinc működésének és a derékfájásnak a leg elismertebb specialistája a világon.

Egy átfogó kutatást végzett el a gerinc működésével kapcsolatban, amely során az derült ki, hogy habár a felülések nagyon hatékonyak a hasi izomzat fejlesztésében, szinte biztosan hátfájást okoznak.

A hát biztonságos terhelésének felső határa 3300 Newton. (A Newton az erő mértékegysége). McGill mérései igazolták hogy egy hajlított térdes felülés, akármennyire is jól hajtják végre, 3350 Newton-t helyez a gerincre, egy egyenes lábas felülés pedig 3506 Newton-t. Ez sokkal több mint amit a hátizmok és a gerinc biztonságosan el tud viselni. Példaképpen, ha egy gyárban ekkora terhelés érné a dolgozók gerincét munka közben, azt a gyárat bezáratnák. És ez csak egy felülés.

Ez azt jelenti, hogy nem végezhetünk felüléseken alapuló gyakorlatokat – pedig sok van! Ez mondjuk nem is akkora baj, mert a törzs izomzatnak nem az a fő szerepe hogy a törzset mozgassa, hanem az, hogy stabilan tartsa futás, ugrás, emelések közepette.

Ennek a kigyakorlásához persze teljesen külön gyakorlatokra van szükség. Olyanokra amit sokan nem is láttak még.

Talán ez az a terület, amiben a legfurcsább nak, és a leghatékonyabbnak tartanak minket az ügyfeleink.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

négy − 3 =